TREBALL COOPERATIU
Durant el curs 2016/2017
ens vam endinsar en una nova aventura
que ens motiva i ens té molt il·lusionats i il·lusionades. Una forma de
treballar que ben segur ens donarà resultats molt positius i que serà molt
motivadora pels infants.
Encara que
m’atreveixo a dir que no estàvem molt lluny d’aquesta manera de treballar, i
que fins i tot ja feiem moltes coses en TREBALL COOPERATIU sense posar-li
aquest nom. Però es tracta d’aprofundir i treure-li el màxim suc per
centrar-nos en un procés d’ensenyament-aprenentatge motivador que permeti que
els infants gaudeixin aprenent i els mestres ensenyant, i que tots aconseguim
els nostres objectius.
QUÈ ÉS TREBALL COOPERATIU?
Per nosaltres treball cooperatiu és una eina on tots els alumnes tenen cabuda, perquè l'organització del treball a l'aula és en grups reduïts i a on tots expressam, consensuam i decidim, de manera organitzada i responsable,i a on l'èxit o el fracàs de la feina no és d'un membre sinó de tot l'equip. Afavorim així habilitats socials imprescindibles en la societat que volem, una societat de respecte, on l'ajuda la donam i rebem de tothom.
LA IMPORTÀNCIA DEL CONCEPTE
AJUDA I DE TREBALL EN EQUIPS
El primer pas és entendre el concepte
d’ajuda, que és un dels pilars del TREBALL COOPERATIU i que ens permet aprendre
els uns dels altres. Un altre principi bàsic és la participació equitativa, és
a dir, tots els alumnes tenen cabuda.
Aquests dos aspectes els haurem de
tenir presents al llarg de la nostra vida, i què millor que anar
interioritzant-los des de ben petits?
La vida en societat és compartir, ajudar,
deixar-se ajudar, respectar, escoltar, acceptar... Anar creixent amb aquestes
idees ens fa ser persones adultes com toca, persones amb bones habilitats
socials.
Treballar en equip permet que hi hagi
interacció: els infants parlen, pensen,decideixen si estan d’acord o no, es
troben amb problemes o dubtes que han de resoldre i superar per ells mateixos,
prenen decisions i arriben a conclusions. Així van agafant confiança i
seguretat en si mateixos. A més, l’aprenentatge cooperatiu permet que aprenguin
a socialitzar-se d’una manera adient respectant als companys/es, els seus punts
de vista i decisions.
LA NECESSITAT D’EQUIPS
COOPERATIUS
A 3 anys organitzam parelles cooperatives partint del concepte
ajuda i per colors.
A 4 i 5 anys
- s’organitzen per equips de 4 o 5 alumnes cada un, partint
del mateix concepte sorgeix la necessitat d’identificar-se davant els altres,
creant així una targeta identificativa amb un nom i un logotip per equip.
- necessiten una organització per tal que la feina
surti millor, dins cada equip cream uns encarregats (material,
secretari, ajudant, vigilant, portaveu).
- Per acabar tota la feina es realitza un PLA D'EQUIP, serveix
perquè tot l’equip prengui consciència de l’èxit o fracàs de la seva
feina i a l’hora puguin aportar propostes de millora i destacar els seus
aspectes positius. També serveix perquè cada membre sigui responsable de la
seva tasca i aquestes siguin valorades per tots, així com també si s’ha assolit
l’objectiu comú de de l’activitat.
Per portar a terme el TREBALL COOPERATIU es poden realitzar diferents dinàmiques que
anirem coneixent i posant en pràctica a poc a poc, i adequant a l’edat de cada
grup – classe. Aquestes dinàmiques estan repartides en 3 àmbits:
A: COHESIÓ DE GRUP: són
dinàmiques que principalment persegueixen l’apropament entre tots els infants
per tal d’anar coneixent-se i agafant confiança com a grup.
B: ESTRUCTURES DE TREBALL
COOPERATIU: incideixen més en els continguts a aprendre ajudant-se els
uns als altres.
C: TREBALL EN EQUIP: quan
ja tenen ben assolides les dinàmiques dels àmbits A i B, les dinàmiques de
l’àmbit C permeten assolir de manera més sistemàtica el treball en equip.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada